Pages

Sunday 28 February 2016

Mengobek pinang

Entri : 6

Teks: Russuzi Binti Abdullah

Assalammualaikum

Ibu kepada emak saya Esah Binti Etah . Berketurunan Bugis Johor . Panggilan untuknya cuma Atok , begitu juga dengan ayah kepada emak saya kami panggil Atok .Untuk membezakan keduanya dalam percakapan kami " Atok Tina" dan "Atok Jantan ''.

Selepas Atok Jantan meninggal atok tinggal dengan kami di kampung . Arwah abah seorang menantu yang baik, rajin melayan atok . Di kampung, atok juga ramai kenalan , waktu petang selalunya jiran tetangga rajin bertandang melawat atok.

Kalau tiada tetamu kami cucu-cucunya lah yang melayan Atok. Atok suka mengobek pinang . Gobek atok , gobek tembaga, atok beli semasa abah membawa atok melawat ke Negeri Cik Siti Wan Kembang . Abah memang rajin membawa atok makan angin .

Mula-mula atok akan masukan gambir , tumbuk hinggga halus kemudian atok masukkan pinang yang sudah dikacip. Kemudian baru atok masukkan sirih yang sudah disapu kapur .

Sambil mengobek pinang atok akan bercerita , sambil tersenyum mengingat kisah lama. Ingat kisah-kisah ketika di zaman Jepun , di zaman komunis , hidup dengan hanya makan ubi kayu .

''Atok , nak gobek ?''

''Tak payah , engko gobek pinang halus benar , tak sedap .''

Itu jawapan atok kalau saya dan adik-adik suka sangat hendak bermain dengan gobek.
Teknik bergobek ini sambil menumbuk sambil pusingkan batang gobek , baru sekata tumbukannya .

Selepas kami balik dari sekolah selalunya atok menyuruh kami mencari pinang . Banyak pokok pinang diseliling rumah . Atok boleh pula memilih-milih mana pinang yang sedap. Kalau tidak didepan rumah atau ditepi atau disebelah perigi . Kadang-kadang boleh menglangkau ke rumah jiran untuk mencari pinang .

" Engko jangan ambil tepi pokok langsat tu , pening atok nanti ".

''Alah atok,  sama juga pinang. ''

''Jangan , tak bangun atok nanti. ''

Kenangan dengan atok memang susah dilupakan . Berbaju kurung Johor disembat halus jahitannya  , ditampal poket besar didada , kain disusun sendiri kemudian diikat menggunakan tali pinggang kain .

Sayu hati bila kenangan ini diimbau , sekarang sudah kurang warga emas bergobek , sudah kurang juga berkurung johor disembat , mungkin juga sudah tiada lagi kain baju kurung disusun sendiri dan diikat tali pinggang kain .

Ya Allah ampunilah segala dosa-dosa atok , semoga dia ditempatkan dikalangan orang-orang beriman .Amiin.










No comments:

Post a Comment