Pages

Tuesday 1 March 2016

Jagalah kebersihan

Entri 8
Teks : Russuzi Binti Abdullah

Adegan pertama:
Lokasi : Ditepi jalan perumahan

Sebaik keluar dari kawasan taman perumahan 2 biji kereta buruk tersadai ditepi jalan . Sudah hampir setahun kereta buruk ini menjadi penghuni tetap . Sebelum ini ada 2 biji juga sudah diangkat oleh pihak majlis perbandaran.Seminggu sahaja bertahan , kemudian diganti kereta lain . Agaknya masyarakat sudah malas melaporkan.

Adegan kedua :
Lokasi : Ditepi jalan besar

Lalu dijalan besar untuk mengambil anak-anak sebuah kereta berhenti didepan gerai menjual putu mayam. Memang sedap putu mayam , saya selalu beli untuk tetamu yang bertandang atau apabila bertandang kerumah saudara mara.

Pemandu kereta tersebut sambil keluar dari kereta lalu membuang sampah , betul-betul ditepi kereta . Sikap yang memang kadang-kadang mengjengkelkan. Walaupun manusia tidak nampak dia membuang sampah tetapi Allah tetap melihat perbuatannya itu .

Adegan ketiga
Lokasi : Didepan pintu pagar sekolah

 Didepan pagar sekolah , menjadi laluan ibubapa menunggu anak-anak keluar dari sekolah . Lampin pakai buang dibuang betul-betul ditepi kereta . Lampin pakai buang penuh dengan warna kuning dan coklat. Dalam hati macam ini punya orang pun ada. Padahal ada disediakan tong sampah oleh pihak sekolah dan bandaran . Apalah salah buang didalam tong sampah . Amalan inikah yang akan kita mahu wariskan.

Kebersihan sangat penting untuk diamalkan . Bukan sahaja persekitaran tetapi untuk diri kita sendiri . Untuk melakukan kerja seharian kita minta diamalkan kebersihan . Makan , minum , mandi , memakai pakaian bersih , malahan tempat bersolat , pakaian solat semua perlu bersih .

Ingatan untuk diri sendiri , jagalah kebersihan .Bermula dari dalam diri maka terbitlah kesedaran amalan kebersihan ini . Amalkan lah amalan ini semoga menjadi contoh untuk generasi akan datang .






No comments:

Post a Comment