Pages

Saturday 27 February 2016

Pengorbanan

Entri : 5
Teks : Russuzi Binti Abdullah
Foto : Russuzi Binti Abdullah

Assalammualaikum

Seusai temasya sukan anak-anak , saya menjemput kelima-limanya. Walaupun cuma lima orang dalam kereta tetapi suara masing-masing bercerita seolah-olah lebih 10 orang di kerreta. Sebagai ibu , saya hanya mendiamkan diri .Tidak menyampuk apa-apa , kadang-kadang saya tidak dapat memahami setiap butir kata pun. Bila keadaan reda baru saya minta ulang semula cerita seorang demi seorang . Saya beri peluang yang bongsu disusuli yang lainnya .



Bila suami keluar bekerja jauh , inilah pengorbanan saya dan anak-anak terpaksa tempuhi .
Dilubuk hati saya perasaan sedih memang ada , anak-anak bersukan tiada mama dan abah memberi sokongan tetapi tetap bersyukur kerana anak-anak yang besar boleh diharapkan .

Saya pula menghadirkan diri ke majlis dialog ibubapa untuk anak-anak yang bersekolah menengah . Dialog ini juga penting, untuk melihat perkembangan akademi anak-anak .Semetelah pula anak saya yang sulung akan menduduki peperiksaan PT3 pada tahun ini .

Muka gembira 


Ada ketika saya juga kesian dengan suami , tidak dapat hadirkan diri untuk melihat anak-anak membesar . Pengorbanan yang terpaksa dia tempuhi untuk mencari rezeki . Kami sama-sama berkorban , sama-sama menanggung rindu , sama-sama bersusah payah , sama-sama mendoakan masing-masing didalam lindunggan Allah .

Alhamdulillah , saya direzekikan anak-anak yang senang dididik walaupun tugas ini seolah-olah saya seorang mendidiknya. Tetapi , saya ada sokongan peribadi dari suami yang tiada tolok bandingnya .
Ya Allah engkau rezekikan kami anak-anak yang soleh dan solehah , rezekikan kami keluarga yang bahagia hingga ke jannah .Amiin.







No comments:

Post a Comment