Pages

Thursday 25 February 2016

Pengalaman membeli rumah

Entri : 4 
Teks : Russuzi Binti Abdullah 

Assalammualaikum 


Pengalaman membeli rumah pertama menjadi ilmu kepada saya dan suami untuk membeli rumah seterusnya . Rumah pertama kami , sebuah rumah pangsapuri kos rendah berharga RM42000.00. Rumah dibeli sebaik sahaja saya  mendirikan rumahtangga sekitar tahun 1999. Pada mulanya kami ditawarkan untuk rumah pangsapuri kos sederhana yang berharga RM98000.00.

Memandangkan kewangan kami belum stabil dan baru lagi berumahtangga kami membuat keputusan membeli sahaja rumah yang sedikit murah .

Saya membuat pinjaman dari syarikat tempat saya bekerja . 10% bayaran pendahuluan saya membuat keluaran dari akaun kedua KWSP . Waktu itu RM4200.00 terasa besar jumlahnya .

Pemohonan pinjaman lambat diluluskan disebabkan saya lambat menghantar borang . Jadinya bayaran untuk proses kedua pembinaan rumah, kami yang kena bayarkan .Kalau menunggu pinjaman nanti bertambah pula kos yang perlu kami bayar  .


Berbanding sekarang kebanyakan perkhidmatan peguam untuk pembelian rumah ditawarkan percuma.Ketika saya membeli rumah tersebut saya dikenakan kos perkhidmatan peguam dikedua-dua belah iaitu peguam pemaju dan peguam pinjaman .
Saat itu seakan serik hendak membeli rumah jika tiada tunai . Pinjaman bukan menanggung semua kos pembelian, kita sebagai pembeli setidak-tidaknya perlukan sedikit simpanan untuk kos-kos lain .

Alhamdulillah sekarang rumah tersebut sudah menjadi milik kami .Pinjaman pun saya sudah selesaikan sebaik selepas saya berhenti kerja. Lucunya selepas kami bersusah payah, sekali pun kami tidak pernah tinggal disitu .Rumah kecil kami terbiar hampir 3 tahun sebelum kami sewakan.

Berakit-rakit ke hulu , berenang-renang ke tepian ,
Bersakit-sakit dahulu , bersenang-senang kemudian .










No comments:

Post a Comment