Pages

Sunday 21 February 2016

Pengenalan Diri

Entri 1 : Pengenalan Diri

TEKS  : Russuzi Binti Abdullah

FOTO  : Russuzi Binti Abdullah





Bismillahirahmanirahim

Assalammualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Alhamdulillah akhirnya terbina juga blog saya selepas mendaftar diri ke Akademi Berkerja Dari Rumah . Selepas mendaftar banyak juga yang perlu saya pelajari .Saya diibaratkan orang lama , asal boleh menggunakan talian untuk bercakap dan menghantar applikasi Whashap alhamdulillah .

Sebaik saya membuat bayaran dan saya menerima ebook dari Cikgu Anys Idayu saya macam dikejutkan dari mimpi. Talian wifi saya sekejap 'on' sekejap 'off'' , talian 3G saya juga sangat terhad. Saya baru tersedar , talian saya setakat 1gigabait sedangkan anak-anak saudara saya yang masih muda belia sudah menggunakan 5Gig.

Memang diketawakan tetapi kena akui saya orang lama , tiada kepentingan kalau tiada talian duduk diam-diam sampai talian pulih. Sangat penyabar , itulah manusia yang sudah matang .Usia saya pun sudah lebih dari separuh umur , Imam Shafie disaat umurnya menginjak umur saya berjalan menggunakan tongkat untuk mengingatkan dirinya sudah hampir kepada kematian.

Nama penuh saya Russuzi Binti Abdullah , berusia 42 tahun .Dikurniakan 5 cahayamata , 3 puteri dan 2 putera. Saya anak ke9 dari 13 adik beradik .Saya kehilangan ayahanda saya ketika berumur 13 tahun. Kehilangan Bonda saya pula ketika saya masih didalam pantang anak ke 4.Sekarang anak ke4 sudah berusia 9 tahun.

 Setahun selepas bonda saya meninggal saya memohon Skim Berhenti Kerja VSS ketika umur saya 34tahun. Permohonan pertama ditolak sebab alasannya saya tidak cukup kuat untuk HR luluskan. Saya hantar permohonan kedua dengan tulisan yang panjang dan  penuh emosi dan simpati.

HAHAHA dengan pengalaman sebagai Juruteknik selama 13tahun saya sudah hilang bahasa sastera dan skill menulis cerita .Tulisan saya penuh dengan fakta , satu titik, tidak lagi menjadi tertarik bila dibaca. Bahasa teknikal , apa yang menarik mengenainya kecuali untuk sesiapa yang faham sahaja.

Akhirnya permohonan saya diterima , memang sedih tinggalkan kawan-kawan sampai ketua saya seakan merajuk , email dihantar kepada saya penuh rasa kecewa. Bagi saya rezeki saya bukan ditempat itu lagi , anak-anak saya lebih perlukan saya .
Suami saya juga , tetapi sayang bukan bonda saya. Sebelum bonda saya meninggal dan terlantar sakit selama 6 bulan saya bercuti tanpa gaji selama 4 bulan.Saya menetap dikampung , mujur juga anak sulung saya masih ditadika.

Biarlah masa yang sedikit itu akan saya kenang menjaga bonda saya .Bonda yang hilangnya, seakan sunyi dunia , tiada lagi kedengaran kicauan burung , tiada lagi bau haruman bunga , tiada lagi penyeri rumahtangga. Salah satu sebab saya berhenti, adalah kerana alasan ini .

Pengalaman berniaga, dari umur 8 tahun saya menolong bonda meniaga kedai runcit , jual nasi lemak ,cakar ayam dan mengambil upah jahit baju kurung.Walaupun tidak secara langsung , setakat menolong tapi berniaga itu memang sudah ditanam dari diri saya .

Sampai ke sekolah di kampung dan sekolah vokasional saya memang berniaga. Di Vokasional saya mengambil kursus Bakeri Dan Konfeksioneri , salah satu subjeknya Perniagaan dan Keusahawanan. Sampai ke alam perkerjaan saya masih berniaga.Pernah ditipu , pernah juga tidak pulang modal tapi saya tetap suka berniaga.Saya seorang yang tidak kisah mengenai untung , tetapi selalunya saya tidak pernah rugi .

Saya menunaikan umrah pada DEC 2015 , dan tahun 2016 disambut dengan penuh serba tak kena. Suami saya dialam pekerjaan ''oil and gas'' , memang rasa tertekan. Saya makin dekat dengan Allah , ujian sedikit dariNya supaya jangan lupa setiap nikmat yang diberi.

Mungkin juga petunjuk dari Allah supaya saya mula belajar memulakan perniagaan.Dengan anak-anak 5 orang masih dibangku sekolah memang sukar untuk saya pergi kekelas-kelas baik hari persekolahan atau hari cuti hujung minggu . Jadual anak-anak padat dengan aktiviti sekolah .Tugas saya pula mengambil menghantar , siapkan makanan dan kerja-kerja lain sebagai surirumah .
Suami saya memang tiada dirumah , dia akan kelaut selama 2 bulan dan permulaan 2016 akan berada dilaut selama 4 bulan.Demi rezeki ,kami redha dan pasrah , hanya Allah yang tahu perasaan kami sekeluarga.

Semoga dengan menjadi sebahagian dari keluarga Akademi Berkerja Dari Rumah ( ABDR) saya diberikan rezeki didalam perniagaan dan mendapat ilmu selok belok memulakan perniagaan .

Ar-rahman , Ar rahim
Maha pengasih ,maha ppenyayang












3 comments:

  1. Assalamualaykum kaksuzi..seronok baca cerita akak.da ada pengalaman berniaga sejak kecil..nanti doakan tini dpt gi ke mekah juga ye.

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam tini ..x reti nak menulis .Baca banyak2 kali .jenuh juga lah ....insya Allah sampai sana nanti ,pasang niat ketat-ketat

    ReplyDelete